Martin Ireeuw in Papua New Guinea oud schoolgenoot MULODok5

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Martin Ireeuw in Papua New Guinea oud schoolgenoot MULODok5

Bericht door webmaster »

Van Roland Beerhorst ontving ik de volgende email: Ik kreeg eergisteren, zo out of the blue, dit e-mailtje van een oud-schoolgenoot uit onze tijd die nu in Papua Nieuw-Guinea (PNG) woont. Zijn er nog meer schoolgenoten onder ons die hem ook hebben gekend in die tijd? Via internet is hij op onze band ORANGELANE gestuit en via die link bij mij terecht gekomen. Groeten, Have a nice day........ Roland Beerhorst (Orangelane) From: Tom Ireeuw To: rolandbeerhorst Cc: tireeuw Sent: Tue, October 12, 2010 2:42:49 PM Subject: oud schoolgenoot MULO Dok 5 Halloo, Roland, hier met Martin Ireeuw, als je me nog herkent. Ik ben een van de Papuas die op de Mulo zat. Ik was in de zelfde klas met Hans Zevenbergen, Hans Winia and anderen. Je was in een andere klas met Eddie de Vrede. Momenteel ben ik in Papua New Guinea, ontvlucht uit West Papua in 1984. At this time I am using Tom as my name and you can see it at my email address. I have found in the internet your band and also seen the picture of your band Orange Lane with othere band members who I know like Terrence Gout and Eddie de Vrede. I am very happy that I can see my school mates again after so many years. But we have grown old at this time. I wish you all the best, also Eddie and Terrence as well as your other band members. Sterkte and en met veel genoegen en hartelijke groeten van mij in Mount Hagen, Papua New Guinea. Tom Martin Ireeuw. Daag!
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Martin Ireeuw in Papua New Guinea oud schoolgenoot MULOD

Bericht door webmaster »

En hier het antwoord van Roland aan Martin: Hello Tom, Ik ga jou in het Nederlands mailen, misschien vind je het leuk om dan die taal weer wat op te halen. Maar als je er moeite mee hebt moet je het melden, dan schakel ik net zo makkelijk over op Engels. In de jaren 1960-1962 zaten we inderdaad op de MULO in Dok 5. Ik was eind 1961 met mijn ouders uit Hollandia weggegaan en in januari 1962 in Holland aangekomen. Ons gezin ging toen met 6 maanden vakantie hier naar toe. In juni 1962 gingen mijn ouders met mijn jongere zus terug naar Hollandia, ik bleef in Holland om te studeren, maar eind augustus datzelfde jaar was mijn moeder met mijn zus alweer terug in Holland. Mijn Vader kwam een half jaar later i.v.m. de overdracht. Ik ben vanaf die tijd nog niet teruggeweest, maar in 2012 is er een soort van reunie in Hollandia met als thema dat het 50 jaar geleden was dat we Nieuw-guinea hebben moeten verlaten. Mijn planning is om dan, samen met mijn huidige partner (zij is in 1957 in Hollandia geboren), daar ook aanwezig te zijn. Er is op dit moment veel beweging bij diverse oud-Hollandianen om dit ook mee te maken. De coördinatie en het initiatief liggen bij Norman Franken. Ik heb trouwens jouw eerste mail doorgestuurd naar diverse oud-schoolgenoten met de bedoeling dat zij jou mogelijkerwijs ook herkennen en eventueel kontakt met jou gaan opnemen. Er van uit gaande dat je dat wel leuk zal vinden. Vanaf 1962 was ik dus in Holland, woonde in Haarlem, heb daar de MULO afgemaakt en ging studeren aan de Hogere Zeevaartschool voor Scheepswerktuigkundigen in Amsterdam. Na een flink aantal jaren koopvaardij en militaire luchtvaart kwam ik terecht als docent in het beroepsonderwijs waarin ik nu nog zit, hoewel........ niet lang meer, want per 1 januari a.s. ga ik met pre-pensioen. Dit is zo'n beetje in vogelvlucht mijn leven hier tot nu toe. Hier in Holland hebben veel Hollandianen een goed kontakt met elkaar en op gezette tijden komen we elkaar tegen op reunie's en Passar Malam's of dansavonden. Er zijn zelfs internet-sites met Hollandia als hoofdthema. Dus je ziet: de meeste van ons zijn die tijd niet vergeten, sterker nog: we koesteren dat als een zoete jeugdherinnering en zijn er trots op. Mijn band ORANGELANE is eigenlijk 5 jaar geleden ontstaan uit een roep om een Nieuw-Guinea band. We hebben daarom ook een aantal echte Papua-songs in ons repertoire. Ik hoop in een volgende mail weer meer van je te horen. Groeten uit Holland, waar de herfst nu zijn intrede begint te doen, want de kou en nattigheid staan voor de deur. Have a nice day........ Roland Beerhorst (Orangelane)
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
l.oosterhoff3
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 12:50

Re: Martin Ireeuw in Papua New Guinea oud schoolgenoot MULOD

Bericht door l.oosterhoff3 »

Hallo Martin. Mijn naam is Bert Oosterhoff en was ten tijde van jouw schooltijd in Hollandia werkzaam bij de politie te Hollandia. In de groep waarmee ik werkte was ook een politieman Willem Ireeuw werkzaam. Hij was politieagent 1e klas en gewoonlijk ook chauffeur. Ik weet dat een aantal van de vroegere collega's uit veiligheidsoverwegingen de grens over gingen naar Papua New Guinea. Ik vroeg me af of jij misschien een zoon bent van Willem? Martin, ik hoop van harte dat het met jou en je familie goed gaat. Kun je me berichten of je inderdaad familie van Willem bent? Hartelijke groet !
Plaats reactie