Gedicht over Nieuw Guinea

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Gedicht over Nieuw Guinea

Bericht door webmaster »

Henk Bartels, waarvan je 2 boekpublicaties kunt vinden op dit forum onder "Boekbesprekingen", stuurde mij het volgende bericht: Hallo Chris. In de 'Verantwoording' vertel je dat het land je altijd heeft gefascineerd. Dat heeft het mij ook. Jaren geleden schreef ik het gedicht 'Land', een soort ode aan het toenmalige Nieuw-Guinea. Toen ik het gedicht weer eens las, kreeg ik het idee dat het wel zou passen in jouw internetsites. Het zou misschien zelfs een 'blikvanger' op een homesite kunnen zijn. Als je er iets mee wilt doen, heb je mijn toestemming. Met vriendelijke groet, Henk Bartels Zijn gedicht is geplaatst onder Bezoekersbijdragen op de website west-papua.nl: http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... 0-Land.htm
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Gedicht over Nieuw Guinea

Bericht door Johnny Bruininga »

Ik heb het boek van Johan Mac Mootry:" gelezen, In dienst bij het” Korps Mariniers" Hij schreef daarin een veelzeggend gedicht over de Papoea soldaat: Mac,Hannes, is met mij samen opgekomen in 1956, in Biak bij het Korps Mariniers.. we zijn als Onderofficier eervol met ontslag gegaan...SemperFi..... De papoea soldaat Jij naieve man uit rimboeland, jij trouwe kameraad We waarderen je, al was je *slechts* Papoea soldaat Met je zorgeloosheid en je steeds spontane lach Jouw begrip heeft ons veel vriendschap gebracht Vaak argeloos, zagen wij geen naderend gevaar Jij waarschuwde en dekte ons, zonder misbaar Steeds was je zeer nabij,steeds was jij paraat Beschermde jij je maat, als iedere goede soldaat Jij had je leven veil voor een vorstin en haar land Doch zij schoven jullie verradelijk aan de kant Mariniers konden daar helaas niets meer aan doen Ook wij vonden dat verraad buiten ieders fatsoen Wij hebben verdriet om jou, jij trouwe kameraad Wij gaan, wij hebben te gehoorzamen als soldaat Vergeten zullen wij echter nooit, dat zal blijken Nieuw Guinea zal voor immer op ons vaandel prijken Bron: Johan Mac Mootry "verdriet om Vriendschap" Kampong Wey, NNG 17 Augustus1962.
Bijlagen
poster_2.jpg
poster_2.jpg (153.69 KiB) 11510 keer bekeken
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Gedicht over Nieuw Guinea

Bericht door webmaster »

Een gedicht uit het hart gegrepen. Dank John voor je bijdrage, ook al is het gedicht zelf niet van jouw hand.
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Gedicht over Nieuw Guinea

Bericht door Johnny Bruininga »

webmaster schreef:Een gedicht uit het hart gegrepen. Dank John voor je bijdrage, ook al is het gedicht zelf niet van jouw hand.
Ere wie ere Toekomt....
hoogi009
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 14:01

Re: Gedicht over Nieuw Guinea

Bericht door hoogi009 »

Henk Bartels noemt zijn gedicht "een mooie droom". Mensen verdelgen met onkruidverdelger! Ik zie het als een nachtmerrie, die je zo snel mogelijk van je af moet schudden. Een macaber gedicht dat me verward. Moet dit serieus worden genomen? Graag een reactie van de schrijver. Henk Hoogink.
Plaats reactie