Selemantan - een jachtverhaal van Charles Heijnen

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Selemantan - een jachtverhaal van Charles Heijnen

Bericht door webmaster »

Selemantan Van: Charles Heijnen Date: 06 dec 2007 k heb je een foto gestuurd van de school in Merauke. Ik heb zelf op die school gezeten van 1952 tot en met 1954. In 1953 /54 is begonnen met de bouw van een nieuwe school door de RWD van Merauke. En deze werd pas opgeleverd ongeveer in 1955 /56, In die tussentijd werden wij ondergebracht in een barak in de militaire tangsi (kamp ). De barak stond tegen over toko Amoi en schuin tegen over bibi banjar (een petjel verkookster). In mijn beleving waren de golfplaten toen al aan het roesten. De golfplaten worden in NG altijd onbewerkt geleverd (dus niet verzinkt), meestal voorzien van een olie /vet laag. Pas na montage worden de platen gelakt. De foto is niet van mij zelf. Ik heb het toegestuurd gekregen van een oude schoolvriend, een zekere Rudi Goodliff. Volgens hem is de foto omstreeks die tijd gemaakt. Tussen 1960 en 1962 ben ik broodjager geweest. Ben vaak weg van Merauke. Of de kali maro op of de kali koembe op zoek naar herten en zwijnen (tjeleng ). We maakten dendeng asin van het vlees, en verkochten het aan de chinees. Ook krokodillen waren onze prooi.( De huid bracht goed geld op ). Merauke en omgeving ken ik heel goed. Die meneer die de laatste foto's van Merauke heeft ingestuurd (militair) (redaktie: Piet Luteijn), wil ik graag bedanken voor zijn bijdrage. In het militaire kamp hebben wij van 1951 tot 1953 gewoond. Mijn vader was daar hospic en werkte daar in de ziekenboog in het kamp. Daarna zijn we verhuisd naar de moppaweg. Ik heb je verteld dat ik bezig ben met mijn jacht en visverhalen op te schrijven. Hieronder is er een: lees verder........ http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... mantan.htm
Plaats reactie