De ramp met de Neutron

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Het ongeluk met de Neutron Op 16 juli 1957 stort de KLM Super Constellation "Neutron" kort na de start van Biak, tijdens een "low run" manoeuvre in zee. Van de 68 inzittenden overleven slechts tien passagiers de crash door snel handelen van alerte papoea's. Een duidelijke oorzaak van het ongeval wordt niet gevonden. Lees verder........... http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... eutron.htm.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Rinus ten Haaft reageerde als volgt: Ik heb het onderwerp over de ‘Neutron’ bekeken,het is goed gelukt. Misschien een aanvulling die je er nog in kunt verwerken: Op de pagina “Gebed voor de doden van de Neutron” staat op de foto op die pagina ook mijn vader,in zijn hoedanigheid van predikant van Biak. Op het filmpje op YouTube komt hij ook (een gebed uitsprekend) voor. Hij staat geheel rechts achteraan in burger naast de mannen in uniform. Ik weet dat mijn moeder ook aan boord was, maar ik heb daar zelf geen herinnering van. Het geheel heeft uiteraard wel een onuitwisbare indruk op mij gemaakt, ik was toen 10 jaar. Officieel : Ds D.A.ten Haaft M.vr.Gr. Rinus ten Haaft webmaster: ik heb op de betreffende pagina's Ds. ten Haaft toegevoegd
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Rob van Albada schreef: "Cowboygedrag van de gezagvoerder' lijkt me onzin. De Super Constellation was een heel mooi toestel - het mooist ooit wat mij betreft, maar het had ook een aantal ernstige tekortkomingen. Door één daar van ben ik in 1954 ternauwernood aan de dood ontsnapt. Ik zou 's ochtends (geloof ik) uit Jakarta naar Nederland terug vliegen. Het vliegtuig was echter vertraagd: motor #2 was uitgevallen. In Singapore moest een nieuwe motor worden ingezet. Daardoor vertrok mw. Viyaya Lakshmi Pandit, toen (als ik me goed herinner) voorzitter van de Algemene Vergadering van de V.N. en op bezoek in Indonesië, met een ander vliegtuig. Jammer, maar ik heb haar wel zien vertrekken van Kemayoran, achtervolgd door foto-journalisten. Ik vond het zielig. We vertrokken dus 's avonds. Ik zat aan de linkerkant, met uitzicht op motor#2. Tot Singapore, waar we omstreeks middernacht waren (en allemaal uitstapten) ging alles goed. Tot Bangkok ook nog. Maar toen we 's ochtends vrij vroeg over de monding van de Hoogly vlogen, zag ik dat motor#2 begon te sputteren. Even later werd hij stilgezet. Er werd omgeroepen dat wegens een storing de motor was stilgezet en dat we op drie motoren zouden verder vliegen naar Calcutta. Daar zouden we 36 uur worden ondergebracht in het Grand Hotel Calcutta; we zouden al op het vliegveld gelegenheid krijgen om naar huis te telegraferen. Het vliegtuig, de PH-LKX of de PH-LKY (dat zou ik thuis moeten nakijken, dus dat kan ik pas over enkele maanden weten) vloog op drie motoren door naar Karachi, waar een nieuwe motor#2 zou worden ingezet - die hadden ze daar in voorraad. Enfin, dat is gebeurd, we werden na 36 uur weer opgehaald en vlogen verder naar Karachi en van daar non-stop in 14 uur naar Rome (daardoor ben ik nog nooit in Caïro geweest). In Amsterdam hoorden we van de ramp bij Shannon, ook met een super Constellation. Een dag of tien later las ik in de krant dat ons toestel de overlevende passagiers uit Shannon had opgehaald en naar de V.S. had gebracht. Boven Groenland had het toestel motorpech gekregen: motor #2 was uitgevallen. Wat was er gebleken bij nader onderzoek? Met die uitgevallen motoren was niets aan de hand, maar er zat een knik in de olieleiding, zodat de motor na een tijdje droog kwam te staan. Hartelijke groet, Rob van Albada, Solo
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Gedenkteken Neutron-ramp op Biak Als alles volgens plan verloopt, zal volgend jaar op het eiland Biak in voormalig Nederlands Nieuw-Guinea een monument worden onthuld ter nagedachtenis van de ramp met de Lockheed Superconstellation ‘Neutron’ van de KLM in 1957. Het is een initiatief van de overlevenden Hannie de Rijke uit Amsterdam en Henk Wagenaar uit Ruinen (Drenthe). Met het monument willen zij niet alleen de 58 slachtoffers in de herinnering houden maar ook eer bewijzen aan de Papoea’s en mensen van de Koninklijke Marine die 10 overlevenden uit het water haalden en eerste hulp verleenden. Het neerstorten van de Neutron was destijds de grootste ramp uit de geschiedenis van de KLM. Het gebeurde in de nacht van 15 op 16 juli 1957, kort na de start vanaf het vliegveld Mokmer. Als afscheidsgroet voor de uitzwaaiers zou het toestel direct na de start nog een ‘low run’ over het vliegveld maken. Op weg daarheen verloor de Neutron door onduidelijke oorzaak hoogte en stortte in zee, ongeveer een kilometer uit de kust. Bij het neerkomen op het water brak het toestel in stukken en werd een tiental passagiers naar buiten geslingerd. Ze dreven rond tussen brandende wrakstukken en werden opgepikt door Papoea’s uit de kampong Mokmer die onmiddellijk na de crash met hun prauwen naar de plaats des onheils waren geroeid. Voor de toen 9-jarige Hannie de Rijke betekende het een trauma dat zij nooit helemaal heeft verwerkt. ‘Het ging verder dan de brandwonden die ik had opgelopen’. Met lotgenoot Henk Wagenaar realiseerde zij zich veel later dat er nooit een gedenkteken is opgericht en dat dit alsnog zou moeten gebeuren. De eerste stappen zijn intussen gezet. Het ontwerp is klaar en de evangelische kerk van Mokmer heeft vlakbij de plek waar de overlevenden destijds aan wal werden gebracht een terreintje beschikbaar gesteld. Het benodigde geld is echter nog niet helemaal bij elkaar. De initiatiefnemers hopen dat er ook onder de vrienden van de slachtoffers of van Papoea mensen zijn die het project willen steunen door wat over te maken op bankrekening 758296576 ten name van Hannie de Rijke met vermelding ‘Neutronmonument’. Als de actie slaagt zal het monument op 16 juli 2012 worden onthuld, 55 jaar na dato. Zie verder http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... eutron.htm of in het veteranentijdschrift Checkpoint 7-2009.
monument181011.jpeg
monument181011.jpeg (45.98 KiB) 22093 keer bekeken
Het gedenkteken zal bestaan uit een twee meter brede roestvrij stalen plaat op poten met daarin gegraveerd de namen van de omgekomen bemanning en passagiers. (Fotomontage Timo Aaldriks)
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Ten tijde van het verongelukken van de Neutron lagen wij met Hr.Ms.Kortenaer D804 in de haven van Biak klaar voor vertrek naar Nederland. In de vroege ochtend van 16 juli werden om c.a 03.30 h gewekt door de alarm sirene met de mededeling dat er een vliegtuig was neergestort er werd een reddings - ploeg samengesteld en de motorsloep werd gestreken. Bij hun terugkomst hoorde je de vreselijkste verhalen. Het is een bijna vergeten ramp. Op reunie's word er nog wel eens over gesproken. Ga voor het komplete verhaal naar de link op Google aircrashneutron. Gerrit Bartelink
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Nou beste Gerrit, ik denk dat je vreselijk vergist. Het complete dossier vind je hier: http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... eutron.htm Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een completer dossier is dan dit. webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
janderk
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 dec 2008, 11:36

Herdenking Neutron-ongeluk

Bericht door janderk »

Deze week vertrekken twee overlevenden - Hannie de Rijke en Henk Wagenaar - van het ongeluk met de KLM Super Constellation Neutron op 16 juli 1957 naar Biak. Daar zal op 16 juli 2012 een monument onthuld worden in Kampong Mokmer. Bij de kerk daar komt een klein museum over dit ongeluk. In de muur komt een plaat met daarop de namen van de 58 slachtoffers, een dank betuiging aan de Papua's, de mariniers en overige mensen die mensen gered hebben en zich op allerlei wijzen hebben ingespannen om de gevolgen van de ramp zo goed mogelijk op te vangen. Met de twee overlevenden reizen een groep van nagelaten betrekkingen mee, kinderen en kleinkinderen, om de onthulling bij te wonen.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Henk Wagenaar heeft een verslag gemaakt van de reis en de onthulling. Je vind die op deze pagina: http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... enking.htm Reacties kun je kwijt in dit forum Met vriendelijke groet, webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Beetje jammer, maar kennelijk vinden veel mensen het te moeilijk om zelf een reactie op het forum te plaatsen en sturen dat dan aan mij toe. Uiteraard waardeer ik de reactie enorm, maar het is wel de bedoeling dat je het zelf plaatst. Hieronder de reactie die ik daarnet per email ontving: Hannie, eindelijk een monument! Voor jou is het(misschien) een mooie en waardevolle afsluiting van een dramatisch verleden. Dikke kus Jos From: Jos Christiaans (joschristiaans@live.nl)
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Neutron

Bericht door webmaster »

Mijn vader, Ab Zilver, ook wel Jim genoemd door zijn collega's, was in 1957 ooggetuige van de ramp in Biak, hij heeft destijds samen met de papoea's slachtoffers uit zee gehaald. Uiteraard heeft deze ramp erg veel indruk op hem gemaakt. N.a.v. van de recente media-aandacht hierover heeft hij hierover verteld, hij kan zich alles nog heel goed herinneren. Destijds werd er geen aandacht besteed aan nazorg o.i.d. Pas sinds 8 jaar weet (zijn dochter) ik dat hij daar toen zo direct bij betrokken was. Wellicht kan hij u meer vertellen. Riet Zilver
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie