middelbare school Hollandia Binnen...

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Lucumi
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 15:42

middelbare school Hollandia Binnen...

Bericht door Lucumi »

Nóg vinden wij het 'n leuk verhaal maar het werd wel geweigerd op de Kota Baroe site als...ordinair??? Kijken hoe het hier gaat... Wij zijn, Hedy van de Dunge Bille, Liesje Kempf, Arie Jansen, Rolf Masius, Adri en Lenno Wiegers. Goed, op middagen tijdens vakanties zaten wij vaak aan het Sentani-meer te wachten op de grote prauw met de vrouwen van Aséi die aan het vissen waren. Verscholen tussen de struiken langs de oever zaten we te wachten en ja, daar komt die enorme prauw aan met zeker wel twintig dames aan boord. Een gekakel van jewelste tot ze allemaal in het water verdwijnen. Na enige tijd komen ze weer boven met vis en natuurlijk weer een luidkeels gebabbel waarna ze zich op de rand van de prauw hijsen. En wij maar loeren... En deze activiteit hebben we, tóen al, zeer creatief een speciale naam gegeven. Suizebollen kijken. De eerste keer in ons leven dat we zoveel topless dames zo geregeld voorbij zagen komen. Toch spannend als je in de eerste of tweede klas van de mulo of hbs zit? Is dit nou ordinair of vulgair? Wij vinden het nog steeds super-komisch en we zijn al over de 60. Maar de Kota Baroe site vond deze schoolherinnering aan Nieuw Guinea maar niks. En we zijn nog wel inwoners van Kota Baroe geweest. Groetjes... Lenno Wiegers
osiba
Berichten: 4
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 13:59

Re: middelbare school Hollandia Binnen...

Bericht door osiba »

Beste Lenno en vrienden, Bedankt voor jullie prachtige belevenissen, Als oud inwoner van Kota Baru / Hollandia Binnen van 1950 tot 1961, doet het me goed om deze jeugd verhalen te horen. Waar was jullie ontmoetingsplek bij de Meerzicht of bij de Bellevue van fam. Wildeboer met zijn heerlijke nasi goreng en gelegenheid om te waterskieën .Wij logeerden daar een week met onze docenten Bernard Ubbink en Mr.Herman Sarolea ter voorbereiding van de verkiezingen van de Nieuw Guinea Raad. Daarna bij de Holtekang-landtong- met volledige bepaking gedropt en met mijn maat latere Indonesische kolonel van politie Natalis Faghiri, 2 weken zwerven vanaf de dorpen Skou,Njao,Njaonemo, gewaad door de kilometers oever van de Tami rivier tot aan de grens met Australisch Nieuw Guinea, voorlichting te geven over de naderende Nieuw Guinea Raad verkiezingen (rechtsreeks -one person one vote via de stembus in de steden en getrapt-via kiesmannen of vrouwen) Dus dat onzin verhaal van de republik indonesia dat de papuas niet weten wat vrije verkiezingen zijn en daarom de musjawarah (overleggen) systeem moeten gebruiken gaat niet op. Aan de namen kan ik ongeveer taxeren dat jullie "gang" gevormd moet zijn uit jongens en meisjes die wonen tussen de Pantaiweg richting Kotabaroe Pantai - grens Biakstraat v.a. Toko Ong Ak tegenover familie Patje Lapre (met heerlijke kersen in de tuin) loopt naar boven langs het huis van Resident Lammers, fam.Mac Mootry op de hoek fam.Jonathan - David en Moel ?-eaan het einde de Bakkery annex ijsverkoper.Heerlijke Ijs liling gewikkeld in bruine kaft papier. Van hieruit linksaf langs de kantoren complex aan de rechterkant de rechterkant woonde fam Valenbreder en daarboven de Hervormde Kerk. Als ik mij niet vergis moet daar op de hoek een club gebouw van EDO of ZIGO zijn, begin van de Hospitaalweg langs de Centrale met tegen over Kapsalon de Paauw ( waar ik samen met mijn vader vaak bezocht voor mijn BIBOP kapsel . Ondanks alle mode Afrolook enz.nooitmeer van afgeweken.Zelfs mijn kinderen zijn er mee besmet,behalve mijn tjantik kleidochter Yarden Inwardo ). Tegenover de centrale een Zeilmakerij annex tuinstoelen voor binnenshuis natuurlijk. Rechtdoor kom je langs de Politie Bureau/Kazerne, de Hospitaal en eindigd bij de inrichting Irene en de Gevangenis. Aan deze weg wonen bijv, fam. Alelo,fam. Pang,Juffrouw Schram en Juffrouw Becker, fam.van der Wijk (Bakkery ?) natuurlijk de gebroeders Wim en Leendert en de naam van hun zus ben ik helaas kwijt. Ik zie haar nog zitten achter op een Truimph motor ? van haar vriend. Vanaf de BUI naar beneden kom je langs de Bestuursschool en eindigd op de ALS. Naast de Bestuurschool woont behalve de leraar fam D.Wieringa (Robert en Wilma) ook juffrouw de Rooder van de lagere school. Ooit heeft ze bloemen gegeven bij de intocht van de Nijmeegse Vierdaagse. Alsnog bedankt.Daar in de buurt woonde fam.Siyahaya- mantri bui- en de Rooms Katholieke Kerk met de toen nog jonge Vicaris Pater Januarius Munninghoff latere Bisschop van Jayapura in middels emeritus.Hij was o.a.ook mijn keepers trainer, Zijn eigen club was de M.V.V.-Missie Voetbal Vereniging) met ster spelers als wijlen Ben Kafiar -Spil - en wijlen Domminggus Wawejai -aanvaller-. Voetbalclubs uit die dagen in Hollandia : De Zeemacht, E.D.O.,Z.I.G.O.,W.I.K ,Hercules, H.V.C.,POMS uit Ifar kwam ook een militaire team maar was van korte duur. Er waren twee voetbal bonden waarvan de VBH-voetbalbond hollandia van de heren S.A.Abbas en B.Stobbe met scheidsrechters o.a. dhr Prins en naar ik meen Vallenbreder. Van al mijn leraren aan de ALS (dhr.de Vries,dhr.Janis,dhr.Jonathan Dames Mulder,Schram,Becker,Dekker(haar man was politie inspecteur)mw.Meelbaum, mw.de Bruyn >jungle pimpernel<mw.Mien Liborang ,mw. Ritter >vrouw van Commissaris van Politie) Ik koester het meest de herinneringen aan schoolhoofd M.B.Portier-streng maar zeer rechtvaardig-, Als je opgeleid was door meester Portier dan heb je voor je leven heel goede bagage meegekregen. Ik ben zeer trots om te kunnen zeggen dat ik en leerling was van meneer Portier. Waar stond de Middelbare school van Hollandia Binnen,kun je mijn geheugen opfrissen.? Mijn herinnering blijf steken bij de ELS-europese lagere school- a.d. Schoolstraat en de ALS- de Algemene Lagere School- aan de Pantaiweg. Mijn kattekwaad jeugd speelde zich af in Kamp Tjina -Schoolstraat, Ajapostraat, de weg naar Sentani bij de Postkantoor,de chinees Lai Tjong -heeft later de Cadillac van Gouverneur van Baal gekocht,] De bezine pomp van fam.Montero (met de hand pompen tot i liter en dan pas in de tank). Achter deze benzine station ligt een proeftuin met heerlijke,candondongs,ananas,papajas en gejawas. Deze tuin brengen we vaak een verboden bezoek als wij opweg zijn naar de Kali Mozes om te zwemmen.Wat een heerlijk en onbezorgde jeugd.Namen uit kamptjina-fam.Pattiapon (badmintonveld aan huis),Liem Ti Hong, de Limonadefabriek naast Pattiapon, fam.Nijendorf (Flip Nijendorf was later Marinier geworden).Volgens mij woonden fa.van der Dungenbille ook in deze buurt. De kamp tjina was place to be. Met de feest annex filmzaal Pisor naast ons huis. Dus als Orient Express van famQui Tjin Siu aan de Pantaiweg zij films draaide dan glippen wij via Chris Mano of Portier stikum naar binnen. Tegenover de filmzaal woonde fam.Leimena (Jos,Ron,Betty en nog een broertje en oudere zus) en er achter Restaurant Gloria (George en zijn broertje). Tegenover woonde fam.Lanoh (Semuel,Bas>de zanger<,Jan en Otto) er naast fam.Mano. In kota Radja woonden fam.Broos, de judokas Ben en Peter misschien leerlingen van Sibald. Daar was ook de Lagere Technische School o.a.van dhr Heines en de Primaire Middelbare School van o.a. dhr.Baart Namen van families aan de Pantaiweg kan ik nog herinneren aan het begin fam.van Aken-panorama schilder en aan het einde Toko Siekman. In deze geschetste blok wonen ook fam.Palanewen (Hopman van de Padvindery St.Jorisgroep) fam.Gosal, fam.Claude Belloni, Otto de Vreede en zijn moeder, fam. Jordan,fam.Lips met dochter Susan, fam.Klaarwater de foto ontwikkelaar >zijn dochter was bevriend met Susan Lips) en vele anderen waar ik de gezichten nog herinner maar helaas de namen kwijt ben geraakt. Ik zou zeggen klim in de pen of duik in de PC en laat wat van je hore Ik heb wel mijn vriend Tony Bloemhard (was keeper net als ik) kunnen traceren maar helaas was hij als Amerikaanse militair omgekomen in Korea. Zijn weduwe en dochter wonen in Amerika. Ook bij toeval een oude sobat Tony Lapre (de vechtjas) getraceerd. Hij woont in Canada. Tony alsnog mijn dank voor de gastvrijheid voor mijn nicht tijdens haar studie in Canada. Lekker eten na de Kerkdienst. Zij heeft haar studie in Australie afgerond en momenteel professor aan de Uncen in Jayapura. Hoe wij allemaal over deze aardbol ook zwermen, als je voor 1962 in Nieuw Guinea hebt gewoond dan hebben wij een verbondenheid. Wij hebben een ieder op zijn of haar manier, ondanks alle soesa en vaak minder luxe , toch warme herinneringen aan de Nieuw Guinea jaren. Enak lo pim. Sampai kali berikut... Met de salam hangat / hartelijke groet , de keeper van F.C.Juliana alias Frans de Munck / de zwarte panter Ps. Komt een zieke bij de dokter in Hollandia - Binnen : Dokter : Sakit apa / wat heeft u voor een ziekte Patient : Barankali kemasukan Angin / Goederen rivier naar binnen wind Stopt een baroe met zijn jeep voor een lifter : Chauffeur : Kamu mau kemana ? / Waar wilt u naar toe. Lifter : Saja mau pergi ke Witte Olifant / Ik wil naar de Witte Olifant Chauffeur : Zwarte Aap (liet hem staan en reed boos weg) Wat een onbeschoft mens,wil je hem een lift geven gaat hij schelden. Bij navraag in de marine kamp bleek dat de -Witte Olifant- echt bestaat. Sorry ! Dat zijn de ervaringen van een Baroe. Ajo wie volgt...
Jim Raat
Berichten: 50
Lid geworden op: di 26 feb 2008, 18:14

Re: middelbare school Hollandia Binnen...

Bericht door Jim Raat »

Beste Lenno, Ik heb je verhaal gelezen over je ervaringen langs het Sentanimeer met de 'topless' vrouwen in de grote prauw. Deze vrouwen waren volgens mij met een werpnet aan het vissen, want je vertelde dat zij allen te water gingen (om het net aan de onderkant te sluiten!) en weer boven kwamen met vis. Een heel leuk en interessant verhaal! Ik kan me niet voorstellen dat de KB-site/forum dit verhaal te ordinair vind, daar staan veel verhalen die meer 'topless' zijn als jouw verhaal. Maar het is leuk als je je NNG-ervaringen hier vertelt. Een waardevolle herinnering voor de volgende generaties. grv Jim Raat KB-er Dok 8-er HH-er
signalhill
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 06:38

Re: middelbare school Hollandia Binnen...

Bericht door signalhill »

Ik ken de mensen waar je het over hebt, Hedy woont hier in calif USA, liesje en Rolf heb ik helaas nooit meer ontmoet, Arie nog wel op een NG-reunie in Nederland. Het is alleen verwonderlijk dat "Topless"-dames zo ongewoon waren voor jullie. Sinds mijn komst in NNG in 1949, waren deze dames voor mij gekleed zoals het hun cultuur was en na een paar maanden in dit mooie land, al niets bijzonder voor deze toen 9 jarige jongen.
corano
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 21:38

Re: middelbare school Hollandia Binnen...

Bericht door corano »

Tot in de middelbare schooltijd werd er na schooltijd meestal topless de rest van de middag doorgebracht; jongens, zij het vanzelfsprekend, maar ook meisjes. En nooit heb ik daar toen iets gehoord van 'onbehoorlijk' of 'not done'. Mooi was het, dat het nog zo kon......... http://www.youtube.com/watch?v=mqrmwZMk_qw
Plaats reactie