Inenting of tatoeage? Wie weet er antwoord?

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Jos vd Konijnenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 apr 2008, 15:23

Inenting of tatoeage? Wie weet er antwoord?

Bericht door Jos vd Konijnenberg »

De brief die ik stuurde aan de Travel Clinic van het Havenziekenhuis geeft inhoudelijk het probleem aan waarmee ik heb geworsteld sinds mijn bezoek in 2004 aan West-Papua. Daaronder volgt het antwoord van het Havenziekenhuis. Echt tevreden met het antwoord ben ik nog niet. Wie weet meer over deze mysterieuze blauwe vlek? AAN : de Travel Clinic van het Havenziekenhuis Haringvliet 2 3011 TD Rotterdam 010-4043300 VAN : Jos van de Konijnenberg BETREFT : Informatie over een injectie, gegeven in het voormalige Ned. Nieuw-Guinea DATUM : l December 2004 Geachte Mevrouw/Mijnheer, Enige uitleg voorafgaand aan mijn vraag: van Januari 1959 tot Januari 1960 diende ik als marinier in Fakfak in het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea. Omdat dat ene jaar mij niet onberoerd heeft gelaten ben ik dit jaar weer teruggegaan. Mensen uit onze tijd zijn vrienden gebleven. Thuis bij een van hen ontdekte ik een blauwe vlek ter grootte van een eurocent boven zijn rechter-elleboog. Gevraagd wat dat was gaf hij een antwoord wat mijn reisgenoot, eveneens oud-Fakfakmarinier, en mij erg verbaasde. Hij vertelde dat hij in die tijd in Hollandia op de HBS zat en dat in 1961 alle leerlingen gevaccineerd moesten worden omdat er een epidemie op komst zou zijn. Wat voor ziekte dat zou zijn wist hij niet. Hij voegde er vervolgens aan toe dat in latere jaren inwoners van, inmiddels, Irian Jaya hiermee problemen hebben gehad. Hij noemde het voorbeeld van mensen tijdens een bezoek aan Jakarta: zij bedekten in sommige situaties deze vlek met de linkerhand om niet te laten zien dat men uit Irian Jaya kwam. Niet iedereen heeft het uiterlijk van een Papua. In onze tijd woonden er in Nieuw-Guinea veel mensen met bijvoorbeeld een Javaans uiterlijk. Wij waren meer dan verbaasd toen hij zei te veronderstellen dat zij een merkteken hadden gekregen om hen te onderscheiden van infiltranten. Ook zijn vrouw had deze blauwe vlek. Bij oudere mensen in Fakfak was het niet anders. Een aantal dagen later zijn we naar een kampong gegaan die hemelsbreed ongeveer 50 km van Fakfak ligt. Ook daar hebben we mensen gesproken die ingeënt waren en deze blauwe vlek hadden. Ook nu leverde dit een verontwaardiging op van de mensen daar. We hebben e.e.a, op video vastgelegd. Van weer anderen hoorden we dat infiltranten cholera hadden en dat men dus tegen deze ziekte beschermd moest worden. Van in Nederland levende Papua's hoorde ik dat zij gevaccineerd waren tegen TBC en ook dat na een TB-injectie die blauwe vlek aangebracht werd als teken dat geen tweede injectie gegeven hoefde te worden Het hele verhaal heeft ons beziggehouden en om te voorkomen dat wij mensen op een verkeerde gedachte zouden brengen door bijvoorbeeld te stellen: de inwoners van Nieuw-Guinea, niet alleen de Papua's dus, zijn door het gouvernement, door Nederland dus, gemerkt om een onderscheid te maken tussen hen en de infiltranten. Informatie bij het NIOD, het Tropeninstituut, het Instituut voor Militaire Geschiedenis, het archief van het Ministerie van Defensie, Nieuw-Guinea betreffende, en het Instituut voor Volkenkunde heeft niets opgeleverd. Men reageerde verbaasd, in de stijl van. mijnheer, wat vertelt u me nu toch voor een verhaal! Nu mijn vraag dus aan u: kunt u een antwoord geven tegen welke ziekte men gevaccineerd moest worden, welke injectievloeistof vervolgens een blijvende blauwe vlek achterlaat? Ik zie uw reactie met veel belangstelling tegemoet. Met de meeste hoogachting, En dan hieronder het antwoord van het Havenziekenhuis: HAVENZiEKENHUIS ROTTERDAM Rotterdam 16 december 2004 Geachte heer van de Konijnenberg, Uw brief met daarin de vraag naar de herkomst van de blauwe vlek bij inwoners van het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea heeft de gemoederen hier flink bezig gehouden. Bij navraag bij onze tropenartsen bleek dat ook zij hier nog nooit van hadden gehoord en ook nog nooit zo'n blauwe vlek hadden gezien. Uw vraag was echter dusdanig intrigerend dat een van onze internisten, Dr R. J. Ligthelm navraag is gaan doen en zo bij een van de oud internisten en hoogleraar tropengeneeskunde Prof Dr. P. Stuiver terecht kwam. Prof. Stuiver heeft eind jaren 50 als arts 2 jaar in het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea gewerkt. Volgens hem is daar, in de jaren 50, een programma opgestart om de ziekte Framboesia uit te roeien. Men deed dit door eenmalig een dosis penicilline toe te dienen. De penicilline werd opgelost in olie zodat er een soort depot onder de huid ontstond waardoor de penicilline langzaam werd afgegeven en men niet gedurende een aantal weken elke dag terug moest komen voor een herhalingsinjectie. Prof. Stuiver vermoedt dat er een blauwe kleurstof aan de injectievloeistof werd toegevoegd om te voorkomen dat iemand voor een tweede keer een injectie zou krijgen met de olieachtige stof die in grote hoeveelheden ook schadelijk voor de gezondheid was. Zoals u kunt lezen kunnen ook wij u geen 100 % zeker antwoord geven. Maar het lijkt wel de meest vermoedelijke oorzaak. Het betreft in ieder geval, volgens prof. Stuiver, zeker geen vaccinatie tegen Cholera of Tuberculose. Bijgevoegd vindt u wat informatie over de ziekte Framboesia. Annemarie van Koeveringe Travel Clinic Havenziekenhuis
Plaats reactie