Verhalen van veteraan sgt Gerhard de Bruyn

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Verhalen van veteraan sgt Gerhard de Bruyn

Bericht door webmaster »

Vandaag heb ik de eerste artikelen geplaatst over de ramp met de Martin Mariner in Patipibaai in de buurt van Fak-Fak. Er volgt er nog 1, maar dat zal wel volgende week worden. Ze staan gepubliceerd onder http://www.west-papua.nl/Publiciteit.htm. Ik heb de titel bewust gekozen, want weliswaar gaat het maar om 1 gebeurtenis, maar het zijn verschillende verhalen van een en dezelfde man gepubliceerd op verschillende tijdstippen en in verschillende bladen. We kennen allemaal wel de verjaardagsverhalen, die als ze aanslaan elke keer een beetje sterker gemaakt worden. Of de spelletjes waarbij je in een kring de naaste buurman iets influistert, die het vervolgens weer aan zijn buurman Maar overbrengt en zo verder. En als het dan weer bij je terugkomt: wat is er dan nog van het oorspronkelijke verhaal overgebleven? Ik zou zeggen lees die verhalen maar eens en vind de verschillen. De kern van het verhaal is natuurlijk een afschuwelijke belevenis voor Gerhard de Bruyn en ik heb alle begrip voor zijn beleving van alle vervelende zaken die het gevolg zijn geweest van dit ongeluk. Maar ik hou aan de manier waarop het hele verhaal verteld wordt, echter twee hoofdzakelijke gevoelens over: 1. een militair die niet tussen de papoea's stond maar ver daarboven (erg koloniaal dus). Ik heb heel wat NNG-militairen gesproken die niet zo hovaardig over papoea's spreken. Verhalen over botjes door hun neus (zie jij botjes op de foto's???) en kookpotten horen eerder thuis in een stripverhaal van Kuifje, dan in het verhaal van een militair die daar was om onze rijksgenoten te beschermen. 2. de getoonde dankbaarheid was erg voor de publiciteit, evenals het schip met rijst, waarop nog wordt gewacht in de Patipibaai West_Papoea. Als gezegd, ik ken vele NNG-veteranen met hoge waardering voor West-Papoea, voor de vriendelijke en hulpvaardige bevolking en die met grote weemoed terugdenken aan de tijd dat ze er waren. Laten we dat maar vasthouden als norm. webmaster
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Verhalen van Gerhard de Bruyn

Bericht door webmaster »

Wil je lezen hoe het echt gebeurd is, zonder visserslatijn? Lees dan het nuchtere verslag van Kpl Miel Koelhuis. Hij was een van de andere van de in totaal 3 overlevenden van deze ramp. Dan zie je ook dat het verhaal van Gerhard niet alleen arrogant is ten opzichte van de paoea's, maar ook ten opzichte van zijn sobats. Zijn versie dat iedereen zich drukte en hij zich "opofferde" blijkt volkomen uit de lucht gegrepen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik, als ik zo breeduit in de pers mijn aangedikte verhaal zou hebben laten verschijnen, ik mijn sobats niet meer onder ogen zou durven komen. lees maar hier: http://www.veteranen-online.nl/nieuwguinea/vp302.htm webmaster
Jos vd Konijnenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: za 12 apr 2008, 15:23

Re: Verhalen van veteraan sgt Gerhard de Bruyn

Bericht door Jos vd Konijnenberg »

Ik ben het volkomen eens met het commentaar op de gepubliceerde belevenissen door Gerhard de Bruyn. Hij is een fantast. Ik kan hierover oordelen omdat ik in 2002 met hem en Piet Postma ben teruggegaan naar de kampong Patipi in de Patipibaai. Hij kon toen zijn nog drie in leven zijnde redders bedanken. In 1959 heb ik een meerdaags bivak meegemaakt ergens aan de kust van de Patipibaai. We bezochten er kampongs en ik kon dus tegen de Bruyn zeggen dat hij het volkomen mis had door te stellen dat de Papua's daar een botje door hun neus droegen. Natuurlijk was dat tóch waar! Ook zag hij van pakweg 300 meter hoogte haaien! Kunt u het zich voorstellen? Zijn tenen zouden zijn afgerukt tijdens dat ongeluk met die Mariner. Alleen het voorste kootje van een paar tenen zijn in Hollandia verwijderd vanwege een ontsteking, aldus de Bruyn tegenover mij tijdens ons verblijf inn Kuta Beach op Bali. Terugkomend in Fakfak van dat bezoek aan zijn redders is het volgende gebeurd: een familielid van een overleden redder kwam ons opzoeken. Hij had de onderscheiding, een medaille, begin 1960 opgespeld door mijn toenmalige commandant Kapitein der Mariniers P. de Rochemont, bij zich. Uiteindelijk kocht hij deze bintang voor bijna het dubbele bedrag wat hij in totaal aan zijn drie redders had gegeven. Ik reageer op deze manier niet alleen vanwege bovenstaande, maar vooral omdat de Bruyn rondloopt met deze medaille op zijn veteranencolbert! Het getuigt van een immorele instelling. In het veteranenblad Checkpoint werd korte tijd na ons bezoek een verslag gepubliceerd. Citaat: "toen een Papua met een bot door zijn neus zich over Gerhard boog dacht hij bij menseneters terecht te zijn gekomen. Hij zag zichzelf al zitten in de bekende zwarte pot boven een brandend vuur". Het was weer in nieuw element in zijn fantasie. Jos van de Konijnenberg. Oud-Fakfak-marinier. (1959)
Plaats reactie